Thursday 25 October 2018

ПРЕДСТАВЯНЕ НА ДАННИ В СКАТЪР ГРАФИКА //„SCATTER GRAPH“


Скатър графиката е интересен начин да се представи взаимоотношението между две категории данни, които се разглеждат като двойка и се предполага, че са взаимозависими. Събраните данни трябва да са количествено изразени.  Чрез този вид диаграма се показва дали има връзка, или не между две категории. Например, ако искаме да  разгледаме и паралелно да намерим връзката между данни, събрани от измерените килограми на група хора и техния ръст. Интересуваме се например дали ръстът, височината влияе на по-голямото количество килограми. С две думи, по-тежък ли е човек, ако е по-висок. Но може да се интересуваме да проследим графично и дали има пряка връзка между две категории, които извън математиката съществуват относително самостоятелно, каквито са например цветът на косата и тежестта на тялото. Интуитивно ние усещаме, че връзката между тях ще е отрицателна корелация.

Какво е нужно, за да построим една семпла скатър графика:

1.     Таблица със събрани данни по двата показателя. Определена група от деца например, на които сме измерили ръста и които сме измерили колко тежат като килограми.

2.     На хоризонталната координата (х) поместваме независимата  категория, например тази за височината, а на вертикалната категория (у) нанасяме данните на зависимата категория, в случая тази за тежестта. Двете координати се разделят през равен интервал, който отговаря на събраните данни.

3.     Нанасяме данните, които вървят по двойка, като ги засичаме по двете координати. Там, където се срещнат, отбелязваме точка. Там, където се наслагват точка върху точка, ги поставяме една до друга.

4.     Ако точките естествено се оформят в линия, се опитваме да начертаем тази линия, като обхващаме възможно най-много точки.

5.     Ако линията върви отляво надясно и нагоре, то е налице положителна взаимовръзка. Ако линията върви отдясно наляво и нагоре, то е налице отрицателна взаимовръзка.  Ако точките не могат да оформят линия, то между двете сравнявани категории, няма никаква връзка, което означава, че промяната в едната не води до промяна в другата.

6.     В графиката за ръстта и килограмите на децата, се оказва, че взаимовръзката е положителна.  Това означава, че промяната в ръста, може да води допромяна в килограмите. 


Пример за положителна взаимовръзка, както разгледахме вече, е тази между тежестта и височината. Пример за отрицателна взаимовръзка може да бъде например състоянието на косата на човека и времето. Липса на взаимовръзка се наблюдава например при категориите „възраст и цвят на очите“.

 



За да бъде скатър графиката максимално достоверна и полезна, трябва  да разполагаме с достатъчно на брой достоверни данни, събрани предварително.  Скатър графиката може да се използва за визуално онагледяване на връзката между категории, за които подозираме, че съществува връзка. Това означава, че промяната при едната води до промяна в другата. Или в някои случаи е налице и трета категория, която може да е причината за двете разглеждани.
Предполагаме, че скатър графиката може да е предизвикателство, когато става въпрос да бъде начертана прецизно. Затова, както и при останалите графики, можем само да посъветваме да бъде използвана компютърна софтуерна програма,  която при зададени данни ще начертае скатър графиката напълно акуратно. Скатър графиката може да намери място като графична визуализация в много сфери на човешкото познание, когато се опитваме да онагледим взаимовръзката между отделни категории, изразени количествено.
Следват още полезни теми, които ще покажат богатството на изразния език на математиката.

(Елена С. Любенова)
 


 

No comments:

Post a Comment

Followers