Sunday 10 November 2019

ЗА УЧИТЕЛИТЕ ДВОЙКАДЖИИ



Най-голямата беда на образованието не са децата двойкаджии. 
Не, не са те, защото те са в процес на развитие, те имат шанс да се развият и  полетят.
 Двойките са все пак само цифри, а никоя цифра не е в състояние да 
фиксира и обхване целия потенциал на детето, тя 
обикновено фиксира
 някакво негово временно състояние.
Най-голямата беда на образованието са учителите двойкаджии, пълно е с такива. 
Учителите двойкаджии са онези, които са дошли в образователната сфера
по някакви си техни сметки, в които обикновено децата и тяхното развитие 
не влизат изобщо. 
Учителите двойкаджии виждат децата само като цифри и проценти, 
заковани веднъж завинаги. 
Те са слепи за потенциала и за неговото развитие, с цифрите си присъди те
 всъщност убиват потенциала, защото им е по-важно да отчетат процентите на успеха. 
Учителите двойкаджии не вярват в безграничния потенциал на децата, те ги 
виждат само като обект на постоянна критика, присъди, наказания, забрани,
 крещене и психически тормоз, а не като личности, които имат нужда от 
вдъхновението и любящата ръка на възрастните, която ще ги придържа, 
докато се научат да летят сами. Когато говорим колко са лоши, невъзпитани, 
по-слабо грамотни и незнаещи днес децата, не трябва да забравяме, че това 
се дължи и на авторитарно-командните методи на учителите двойкаджии. 

Спецификата на учителската професия е много деликатна, защото не става 
въпрос само за предмета, а за диалога с децата като равноправни личности 
в диалога. Цялото това негативно нахвърляне върху учениците е 
недопустимо, то не само не е градивно, но и ражда същото отношение 
отсреща, т.е ние възпитаваме агресия чрез агресията си към тях. 
Оставаме отпечатък върху душите им, даваме им модели за подражание.
Защото е честно да не се забравя, че медалът има две страни и не е
 възможно само по-слабата страна да е все виновна, само защото тя не може
 да се защити, защото всички възрастни двойкаджии са се нахвърлили върху 
нея с непосилните си критики и наказания. Децата са беззащитната страна в
 образователния диалог. Те вярват, че ние правим правилните избори за тях.
 Децата са нова, чиста енергия, която има нужда от чисто отношение. Това 
обаче е по-трудното, защото означава, че възрастните трябва да се променят
 изцяло. Не може със стара педагогика да възпитаваш нови хора, не може 
с авторитарно-командна педагогика да възпитаваш свободни личности.
 Де имат нужда от топлина, любов и уважение само така може да се 
въздейства върху тях и да има резултати – морални и образователни. 

Учител двойкаджия произвежда ученик двойкаджия.


(Елена С. Любенова)


No comments:

Post a Comment

Followers