Най-голямата
беда на образованието не са децата
двойкаджии.
Не, не са те, защото те са в
процес на развитие, те имат шанс да се
развият и полетят.
Двойките са все пак
само цифри, а никоя цифра не е в състояние
да
фиксира и обхване целия потенциал
на детето, тя
обикновено фиксира
някакво
негово временно състояние.
Най-голямата
беда на образованието са учителите
двойкаджии, пълно е с такива.
Учителите
двойкаджии са онези, които са дошли в
образователната сфера
по някакви си
техни сметки, в които обикновено децата
и тяхното развитие
не влизат изобщо.
Учителите двойкаджии виждат децата
само като цифри и проценти,
заковани
веднъж завинаги.
Те са слепи за потенциала
и за неговото развитие, с цифрите си
присъди те
всъщност убиват потенциала,
защото им е по-важно да отчетат процентите
на успеха.
Учителите двойкаджии не
вярват в безграничния потенциал на
децата, те ги
виждат само като обект на
постоянна критика, присъди, наказания,
забрани,
крещене и психически тормоз,
а не като личности, които имат нужда от
вдъхновението и любящата ръка на
възрастните, която ще ги придържа,
докато
се научат да летят сами. Когато говорим
колко са лоши, невъзпитани,
по-слабо
грамотни и незнаещи днес децата, не
трябва да забравяме, че това
се дължи и
на авторитарно-командните методи на
учителите двойкаджии.
Спецификата
на учителската професия
е много деликатна, защото не става
въпрос
само за предмета, а за диалога с децата
като равноправни личности
в диалога.
Цялото това негативно нахвърляне върху
учениците е
недопустимо, то не само не
е градивно, но и ражда същото отношение
отсреща, т.е ние възпитаваме агресия
чрез агресията си към тях.
Оставаме
отпечатък върху душите им, даваме им
модели за подражание.
Защото
е честно да не се забравя, че медалът
има две страни и не е
възможно само
по-слабата страна да е все виновна, само
защото тя не може
да се защити, защото
всички възрастни двойкаджии са се
нахвърлили върху
нея с непосилните си
критики и наказания.
Децата са беззащитната страна
в
образователния диалог. Те вярват, че
ние правим правилните избори за тях.
Децата са нова, чиста енергия, която има
нужда от чисто отношение. Това
обаче е
по-трудното, защото означава, че
възрастните трябва да се променят
изцяло. Не може със стара педагогика да
възпитаваш нови хора, не може
с
авторитарно-командна педагогика да
възпитаваш свободни личности.
Де имат
нужда от топлина, любов и уважение само
така може да се
въздейства върху тях и
да има резултати – морални и образователни.
Учител
двойкаджия произвежда ученик двойкаджия.
(Елена С.
Любенова)
No comments:
Post a Comment