Събраните данни могат да бъдат представени графично и в пай чарт. Пай
чартът притежава това предимство, че може визуално да покаже разпределието на
видовете данни по проценти и градуси на ъглите. Вероятно за някои пай
чартът ще се окаже малко по-трудна за
разбиране и чертаене диаграма, която ще изсква и умение да се работи с
транспортир. Целта ни обаче тук ще е
по-скоро да представим тази графична диаграма и да обясним как точно се
представят, разчитат и интерпретират данните в нея. Съществуват софтуерни
програми, които много лесно и бързо могат да начертаят пай чарт при
предварително зададени в таблица данни.
И така, признайте си, че се изненадахте, когато за първи път прочетохте за
„пай“ чарт/графика/диаграма? Подозирам, че изненадата ви е била свързана с
връзката, която сте направили между сладкиша „пай“ и „пай“ като графика.
Всъщност, такава връзка съществува и тя е най-вече в еднаквата форма. Пай
чартът като графика представлява окръжност, която може да се раздели на парчета, които представят видове данни, определени чрез
числова пропорция. Нека си представим сладкиша „пай“ или даже един кръгъл по форма кекс – ако
искаме да разделим сладкиша на няколко човека, ще трябва да го разрежем на
парчета, като започнем да режем от центъра на окръжността към нейния край. Същата
логика се използва и за разделянето на парчетата при пай чарта. Но освен това
парчетата в острата си част образуват ъгъл, който може да се измери колко
градуса е и на колко процента съответства. Нещо, което ние не правим, ако става
въпрос за сладкиша „пай“.
Ето един пример за изчисляване на градусите между ъглите на отделните
парчета, който ще ни илюстрира какво всъщност представлява този вид графика в
най-прост вид. Нека си представим, че искаме да съберем данни за това какъв вид
транспортно средство се движи по шосето Х. Данните са събрани в определен ден
от седмицата и представят движението на
транспортните средства в този определен
ден. Събраните данни показват, че по шосето Х за един ден са се движели:
Коли – 140, Мотоциклети - 70,
Микробуси – 55, Автобуси – 5. Общо: 270 транспортни средства.
За да представим тези данни в пай чарт, трябва да си спомним за някои
основни характеристики на окръжността. В случая ще ни е нужен най-вече фактът,
че едно пълно завъртане около центъра/оста на окръжността представлява 360
градуса. За да начераем пай чарт, който да включва числовите данни за
транспортните средства, трябва да представим всяка част от данните като
пропорция на 360 градуса, защото, както споменахме, това е пълното завъртане
около оста в окръжност. Например, 55 от всичките 270 транспортни средства, са микробусите.
В окръжността това ще го представим като сегмент с ъгъл, който ще намерим, като
направим следните изчисления: (55/270) х 360 = 73 градуса. Това означава, че с транспортир трабва да измерим тези градуси
на окръжността, за да начертаем парчето, което ще представлява този вид
транспорт. Аналогични изчисления се правят и за останалите видове транспорт,
например, за да намерим ъгъла на данните за колите, трабва да направим следните
изчисления (140/270)360 =
186. 7 градуса.
За да представим данните и като процентно съотношение, също трябва да
направим някои изчисления. Градусите на всяко парче се разделят на 360 градуса
и после се умножават на 100. Например за микробусите: (55/360)100 = 15.3 %. Ако трябва да интерпретираме полученото, ще
трябва да направим заключението, че на този определен ден по шосето Х
процентното съотношение на микробусите спрямо останалите видове транспорт е
било 15.3 %. Аналогично се изчисляват процентните съотношения и за останалите
видове данни.
Смята се, че създателят на пай чарта като графично средство е Уилям
Плейфеър (1801
г.). Неговият пай чарт е представял съотношението на
континентите, на които е била разположена Турската империя – Азия, Европа и Африка.
Основна слабост на пай чарта е, че може да представи ограничено количество
данни, за да не се стигне до нарушаване
на визуалното възприятие на общата картина. Ако данните станат прекалено много,
тогава най-малките от тях, няма да се виждат изобщо, а ще присъстват само като
означен цвят и процент. Това струпване на голямо количество информация на малко
пространство ще направи чарта невъзможен за използване, защото разчитането на информацията
ще е почти много трудно, поради наслагването на данни върху други данни.
Другата слабост на пай чарта е и това, че начертаването на окръжност заема
по-голямо място на листа. Ето пример за пай чарт с прекалено много данни върху
него, което затруднява негово разчитане:
Другата трудност
произтича и от факта, че няколко различни вида данни са представени с един и
същи цвят, което се налага поради ограниченото наличие на цветове.
Пай чартът
обаче може да е добър избор за графика, ако се налага да сравним едно парче на
фона на цялото, в този случай формата на окръжността помага сравнението да е
успешно. Не толкова лесно е сравнението между две отделни парчета.
Поради тези причини смятаме, че за предпочитане е данните да се представят
графично и визуално чрез бар чарта. Ако все пак някой желае да използва пай
чарта в своя презентация като ефектна графика, тогава софтуерните комптърни
програми могат да бъдат много полезни в построяването на точен пай чарт.
Следват още полезни теми от статистиката и математиката.
(Елена С. Любенова)
No comments:
Post a Comment